info@cntkings.ee

De fem hörnstenarna i framtida spel

Visst har du märkt att under de senaste åren har spel ökat. Ökningen har skett specifikt i Vuxen spel och det är där mobilspel har vuxit och ständigt växer. Sajter som youwin.se blir allt mer måltavlor för svenska vuxna spelare när de funderar på vad de ska göra på fritiden, men vad handlar det här om, vad har lett till detta och hur ser de framtida spelriktningarna ut?

Grunden för ökningen av spel

Ett av de största argumenten för ökningen av vuxnas spelande är social förändring, som delvis är resultatet av tekniska framsteg och en del av en förändring av de övergripande ekonomiska strukturerna. En stor del av världen, och särskilt Europa, har gått från industrivärlden till tjänstevärlden, där den industri som tidigare sysselsatte många människor har automatiserats. En stor konsekvens av detta har varit den kvalitativa förändringen i arbetet, och i det stora hela har arbetets fysiska komplexitet minskat, de ekonomiska förutsättningarna har förbättrats och fritiden har ökat. När man lägger till utvecklingen av vardagsteknik och särskilt digitalisering är vi på gränsen till stora saker. Aldrig tidigare har vuxna alltid haft den spelmaskinen i fickan: en smartphone.

Smarttelefonen har brutit in i vardagen för nästan alla vuxna från flera fronter. Å andra sidan gör det fortfarande vad det ursprungligen gjordes för, vilket är att ringa telefonsamtal, men idag gör det mycket mer än så, från bank och investeringar till  hobbyer, utbildning och till och med omfattande övervakning av din egen ekonomi – men också mycket mer, och tillsammans med resten har spelen. Spel har kommit in i vuxnas vardag i stor skala, från de välbekanta vuxenspelen, dvs. kasinospel, till det nya vuxenspelet, det vill säga strategi- och sportspel och racingspel, som ursprungligen riktar sig till vuxna spelare idag.

En förändring i samhällets tankesätt

Digitalisering och mobil teknik har gjort det möjligt att göra fler och fler saker oavsett plats. Det innebär att vuxna ofta har den där smarttelefonen i händerna under fikapauser, på arbetstid, på språng och där i soffan hemma. Och eftersom det finns så mycket mer du kan göra med den smarttelefonen förutom de arbetssakerna, som att spela den, så är vi också redan vana vid att de flesta av oss sitter fast på den smarttelefonen nästan varje dag. Det betyder också att ingen kommer att fråga vad du gör på din telefon längre – vilket innebär att du kan spela i fred om du känner för det.

Spel har också ökat hos vuxna eftersom spelen erbjuder ett ännu bredare utbud av spel för vuxna. På 90-talet erbjöd till exempel onlinekasinon ett tjugotal spel, idag finns det tusentals slots tillgängliga på mobilen, men den största förändringen är att streamingtekniken har gjort det möjligt att spela traditionella casinospel som roulette var som helst, när som helst – det vill säga att spela riktig roulette på distans!

Digitaliseringens förändringar påverkar samhället i stor skala, men särskilt på vuxnas fritid är de förändringarna riktigt stora – och de påverkar spelandet och ökar det på alla fronter. Det faktum att det moderna samhället ger vuxna ännu mer frihet att fylla sin egen fritid utan ständig granskning och kritik har naturligtvis fört många andra tjänster till vuxenmarknaden, och inte bara spel, utan spel, mobilapplikationer och digitalisering spelar en stor roll på denna marknad nu och i framtiden.

Bredare spelutbud för vuxna

Denna utveckling de senaste åren har medfört tusentals spel som specifikt riktar sig till vuxna och samtidigt har spel och marknadsföring av spel förändrats drastiskt. Medan du tidigare var tvungen att köpa ett spel i en butik till ett högt pris, kan spel idag spelas direkt från molnet eller laddas ner direkt från internet till både din hemdator och smartphone – och den största förändringen är inte ens detta, utan det faktum att de flesta spel är tillgängliga för nedladdning gratis, och intäkterna från spelstudior och spelkodare idag kommer från mikrobetalningar i spelet – snarare än från en engångsavgift för spelet. Dessa betalningar i spelet gör det möjligt för spelstudior att leva ett en gång släppt spelliv på onlinemarknaden, få en liten förändring, en ökning då och då – och som ett resultat gör ett stort antal spelare också nya köp i spelet igen – dvs. betalningen som brukade betalas när man köpte ett spel görs nu många gånger om medan de spelar.

Mobilspel ökar

Om du nu känner att alla har den smarttelefonen i sina händer hela tiden, och spel inte kan växa mer på mobilen, har du fel. I Norden och till exempel i England ökar mobilspelen, men många europeiska länder är ännu inte på den sociala nivån att spel är ok för vuxna – gamla traditioner bromsar teknikens räckvidd, och bara nyare samhällen är mer öppna för dessa nya vindar, varför det statistiskt sett både i Europa och i resten av världen finns en stor öppen marknad för tillväxt av mobilspel. Spel kommer att växa särskilt på mobilen, eftersom den smarttelefonen delvis eliminerar behovet av att köpa en separat spelmaskin där hemma. Det gör det också möjligt att spela precis var du vill, när du vill – så mobilspel kommer garanterat att fortsätta växa i framtiden.

Mobilspel växer just genom streaming, till exempel på onlinekasinon, som nu kan erbjuda de traditionella kasinospelen till alla delar av världen oavsett plats och tid – och det handlar inte bara om att erbjuda, utan om det faktum att även ett enda online casino kan erbjuda ett mycket bredare utbud av spelbord än till och med bra traditionella kasinon + Utöver dessa kan onlinekasinon ge helt nya spelpaket till erbjudandet, en riktig spelvakt eller croupier  redigerad, och på fler språk.

Spel blev ett yrke

En av hörnstenarna i framtidens spel är självklart att spel har blivit ett potentiellt yrke i början av 2000-talet. Speciellt de senaste åren har den enorma utvecklingen av hela spelindustrin lett till att den så kallade e-sportspelindustrin utvecklats till en verksamhet värd mer än en miljard dollar och mer än 50 spel idag möjliggör någon form av intäktsnivå, och några spel till och med miljontals intäktsmöjligheter – bara genom att spela.

Denna utveckling har gett många länder möjlighet att studera spel som yrke även i utbildningsinstitutioner. Och e-sportindustrin innebär inte bara en möjlighet för spelare, utan också för ett brett spektrum av spelstödsyrken, från coaching till företags- och organisationsstyrning och naturligtvis till en ny typ av marknadsföring via streamingkanaler etc.

Att spela som ett yrke har framstått som en potentiell karriär för många unga män och kvinnor, som har sett sina unga idoler höja  e-sportturneringspriser och miljontals dollar i vinster, precis som mästarna i traditionella sporter inom fotboll och basket, nämligen e-sport är vanligtvis ett lagspel, även om det också finns enskilda spel tillgängliga –  organisationer tenderar att byggas runt flera spel, vilket erbjuder spelare som söker professionell status och  tjänster för lag som möjliggör konkurrens på internationella arenor.

E-sportindustrin och professionellt spelande tar fortfarande bara sina första steg och allt detta är fortfarande i sin linda, men redan nu  har e-sportindustrin visat sin potential både som yrke och som tillväxtplattform för spelvärlden, samt en ny möjlighet för företag att marknadsföra sina egna produkter och tjänster internationellt till sina kunder.

Tekniska framsteg

De sista och femte hörnstenarna är en av dem som har gjort det möjligt för spel att växa i allmänhet: tekniska framsteg. Teknik och digitalisering fortsätter att gå framåt och därmed fortsätter spel och gamification att tränga in lite av allt i vår vardag. Spel blir en del av vardagen i en sådan skala att vi inte längre ens tänker på att spela, det är ett sätt att fylla vår fritid, precis som alla andra hobbyer eller yrken. Redan i början av 2020-talet spelar till exempel hälften av de finländska vuxna redan någon form av digitalt spel på mobilen eller hemma aktivt – och spelandet omfattar redan alla åldersgrupper, och det är logiskt att andelen spelare i den totala befolkningen fortsätter att öka i takt med att dagens unga växer mot vuxen ålder. Och marknadskrafterna kommer att se till att alla definitivt kommer att ha något att spela för under de kommande åren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *